Isi sebuah media, sekurang-kurangnya terdiri atas dua perkara pokok. Pertama Fakta dan kedua Pendapat. Fakta dibentangkan dalam bentuk berita (walaupun ada banyak media massa yang beritanya ditulis dengan unsur subjecktivitas tinggi), sedangkan pendapat diwujudkan dalam bentuk karikatur, tajuk, surat pembaca, ruang, surat pembaca dan artikel. Biasanya, surat pembaca dan artikel memang ditulis oleh penulis luar dalam hal ini adalah pembaca dan masyarakat luas. Rubrik ini ditujukan sebagai sarana membina komunikasi dua arah antara redaksi dengan pembacanya. Di beberapa media tertentu, pengaruh surat pembaca sangat siginifikan. Misalnya di media nasional seperti KOMPAS dan Tempo.
Seseorang yang ingin menulis artikel di media massa harus faham bahawa media yang ia tuju adalah media yang dibaca oleh banyak orang. Artinya secara teori pembacanya adalah orang-orang yang berbeza-beza baik dari sisi usia, pekerjaan, sosial ekonomi, jenis kelamin dan tahap pendidikan. Impilikasinya, ia harus boleh membuat artikel yang boleh mudah difahami oleh semua kalangan pembaca, termasuk didalamnya kesan sosial politik yang mungkin timbul dari tulisannya tersebut.
Walaupun pada umumnya bertujuan untuk kalangan umum, setiap media mempunyai kekhususan tertentu. Dalam bahasa perniagaan disebut sebagai segmen pasaran. Ada penerbitan yang isi artikel ditujukan hanya untuk pelanggan perniagaan seperti majalah ekonomi dan sara diri. Khusus di bidang komputer seperti CHIP, Elektrik indonesia, Komputek. Majalah keluarga seperti Femina dan Bonda. Majalah keisalaman seperti Sabili, Tarbawi, Elfata, Hidayatullah dsb. Media massa umum seperti Jawa Pos, KOMPAS, Suara kemas kini, Republika, Suara Karya, Surabaya Post dan sebagainya tetap mempunyai segmen yang berbeza. Semua bergantung dasar redaksi masing-masing.
Oleh kerana itu, mengenali ciri-ciri media yang dituju menjadi sesuatu perkara yang sangat mutlak bagi penulis artikel. Seorang penulis artikel harus memahami “selera” dan “Misi” setiap penerbitan masing-masing. Menulis artikel di Jawa Pos memerlukan pendekatan yang berbeza ketika kita menulis artikel di media tempatan. Kerana ke-2nya mempunyai ciri khas masing-masing.
Bagaimana cara menulis di media massa
Tidak ada komentar:
Posting Komentar